logopsd-copyg" usemap="#image-maps-2014-11-16-143622" width="1100" />


Image Map

04-02-2015

Tips voor healthy hair

Elke keer als ik naar de kapper ga, vallen de punten echt enorm mee. Op momenten dat ik mijn haar laat knippen is het alleen om het model weer terug te brengen - omdat mijn haar te zwaar wordt en de krullen die ik heb in steile plukken veranderen. Ik hoef jullie ongetwijfeld niet veel te vertellen over mijn baantje (want dat weten jullie als het goed is natuurlijk al ;-), maar sinds die tijd ben ik wel veel actiever op gebied van haar. Ik doe echt mijn best om mijn haar zo goed mogelijk te verzorgen omdat het steeds belangrijker voor mij wordt - het wordt straks toch een visitekaartje. Het leek me leuk om wat tips te delen waardoor mijn punten niet snel dood, gespleten of onverzorgd zijn. En ik denk dat ik erachter ben gekomen welke producten wonderen doen om mijn haren gezond te houden!


Op de bovenstaande foto heb ik de producten op de foto gezet die ik (bijna) dagelijks gebruik. Niet allemaal, maar wel erg vaak. Ik kan niet garanderen dat deze tips bij ieder haartype zullen helpen, maar ik denk dat het menig verschil zal uitmaken. Hieronder lees je hoe mijn haar is in z'n natuurlijke staat en er zullen ongetwijfeld lezeressen zijn die me hierin herkennen!

Voordat ik mijn magische tips ga vertellen moet ik natuurlijk wel wat vertellen over mijn haar en het structuur. Ik heb héél dik haar, en heel veel. Daarnaast kon mijn haar op de een of andere manier niet kiezen tussen steil en krul, dus ik heb beiden met elkaar gemengd. Mijn voorste plukken langs mijn gezicht zijn van nature stijl, de onderlagen krul, en sommige onderlagen ook weer steil. Lastig haar dus. Aan de andere kant heeft mijn haar wel zo z'n voordelen: als ik wakker wordt is mijn haar geen wirwar en hoef er 's ochtends in principe niks aan te doen dan alleen even mijn handen erdoorheen halen. Borstels of föhns hoeven aan de pas te komen. Het haar wat jullie op foto's zien, daar wordt ik in principe ook mee wakker. Natuurlijk gebruik ik wel producten in mijn haar, want het mag nog wel aandacht krijgen. Het is redelijk droog namelijk en heb voor de 2e keer highlights (ong. 8 folies) op de boventop.


Niet helemaal fair, maar ik heb hier mijn haar gestijld. Ik had er ineens zin in van de week en daarna kwam pas het idee voor dit artikel. Je kunt nu wel goed de punten en de rest van mijn lokken zien. Not bad huh?

Droge haarpunten

Heel veel last van pluis, kroes of ontzettend droge punten? Dan denk ik dat je waarschijnlijk nog meer conditioner mag gebruiken in je haar. Ik heb/had er ook last van, als ik mijn haar een paar dagen niet heb gewassen. Ik gebruikte altijd al de Andrélon conditioners (werken naar mijn mening wel prima, maar er zijn meningen over verdeeld) maar gebruik nu gewoon een veel grotere hoeveelheid. Ik begin in mijn punten en werk de crème ook naar boven toe, maar nog ver van de aanzet - doe je dit wel, dan wordt het slap. Ik breng tijdens het douchen net zoveel aan totdat het voor mij zacht begint te voelen. Daarna reinig ik mijn gezicht, scheer ik, poets m'n tanden.. Weet ik veel, ik laat het gewoon lekker intrekken en doe in de tussentijd wat anders. Ben ik daarmee klaar en het voelt heerlijk zacht? Dan is het tijd! En ik merk echt zóveel verschil sinds ik dit doe! De volgende dag is er geen pluis te bekennen. 

Werkt alleen crème niet, ook al laat je het heel lang intrekken? Verwissel dan conditioner met een masker en laat dit nog langer intrekken. Desnoods doe je een stuk aluminiumfolie over je hoofd heen zodat de warmte in je haar blijft en het product nog beter in je haar kan trekken. Deze behandeling pas ik ook toe bij klanten in de kapsalon als ze echt kroezig en heel veel pluis hebben, en dat werkt altijd erg goed.

Shine baby

Droog haar aka no shine, no glam. Mijn haar jammert na een paar dagen, als het dus al een paar dagen niet gewassen is, alweer om voeding. Maar soms negeer ik ze gewoon. Je hebt er gewoon geen zin in, je kent het wel. Elke ochtend (ook al is het niet pluizig) breng ik mijn nieuwe favoriete serum aan in de punten; Biosilk Silk Therapy. Wat een ge-wel-dig product is dat, zo fijn! Het kost een hoop, maar dan heb je ook wat naar mijn idee. Het geeft een supermooie glans en vermindert de pluis een beetje. Is het nou écht heel erg dof, dan wil ik er ook nog wel eens een beetje glansspray in mijn lokken spuiten, maar dat is alleen in uiterste gevallen (of wanneer ik er zin in heb). Door nog een extra beetje glans toe te voegen, in mijn geval met een serum en een glansspray, lijkt je haar al stukken gezonder (en ook schoner).

Droogshampoo

Over geen zin hebben gesproken, droogshampoo is de oplossing. Ik kan niet meer zonder! Elke dag je haar wassen is superslecht, maar dat is een algemeen feitje. Waarom? Je wast al je natuurlijke vetten en oliën er weer uit en dat heeft je haar juist een beetje nodig om grip, structuur en volume in het haar te brengen. Je haar wordt er dus super slap van. Ik merk het heel goed. De eerste dag nadat ik mijn haar heb gewassen is mijn haar super futloos. De structuur is eruit gewassen en de dagen erna zit het pas op z'n mooist. Het heeft meer grip en er zit meer volume in. Mijn haar wordt in principe nooit vet, ik gebruik droogshampoo wel bijna elke ochtend om volume te creëren doordat mijn haar stugger wordt. Op momenten dat ik geen zin heb om mijn haar te wassen, gebruik ik droogshampoo om het wat frisser aan te laten voelen. Hierdoor was je je haar al minder vaak en droogt je haar ook niet uit door alle sulfaten die in shampoo's verwerkt zijn - beter en gezonder voor het haar dus!

Last but not least: the tangles

En dan die klitten... Aaaarrghhh! Ik heb al een tijdje de Tangle Teezer in gebruik en ik moet zeggen dat dit ook wel degelijk verschil geeft dan wanneer ik het met een normale borstel zou doorkammen. Ik kam het altijd alleen als het nat is, wat eigenlijk ook niet goed is, maar met krullend haar is droog kammen wel echt killing. De tangle teezer doet bijna tot geen pijn tijdens het borstelen en haalt eerst de ergste klitten eruit, waarna je het daarna pas echt volledig kan doorkammen. Ik weet niet hoe ik het goed uit kan leggen, maar je merkt het verschil meteen als je zo'n borstel in gebruik hebt. In het begin is het wel eventjes wennen, maar ik hoef hiermee in ieder geval niet bang te zijn dat mijn haar afbreekt. Daarnaast is 'ie ook super compact, dus handig om mee te nemen op reis. 

Dit zijn tips die voor mijn haar echt enorm helpen. Of het voor jou werkt, geen idee, maar je zou het kunnen proberen! Elke keer als ik mijn haar laat bijknippen vraag ik hoe het eraan toe is met mijn punten en steeds krijg ik te horen dat het echt heel erg meevalt. Natuurlijk hebben ze af en toe een knipje nodig, want op een begeven moment wordt het droog en wordt het bij iedereen dood of gespleten. Natuurlijk moet je zo min mogelijk hitte vermijden en ik gebruik ook nooit stijl- en krultangen, alleen voor de fun (zoals toevallig gisteren). En als je het wel gebruikt, gebruik dan alsjeblieft een heat protector om je lokken toch nog iets van bescherming te bieden, want we willen geen afgebroken lokken zoals dat te-vaak-bekeken filmpje op YouTube. Ik hoop dat jullie wat aan mijn tips gehad hebben en hoor graag van jullie wat jullie methodes zijn om je haar gezond te houden. Op gebied van haarverzorging kan ik nog meer tips opnoemen, maar weet niet of jullie dat leuk vinden om te lezen. Laat maar weten!

9 opmerkingen:

Reageren kan met een Google- of Wordpress account, naam (en eventueel je website), of anoniem. Bedankt voor je reactie!

  1. Wat een super mooie foto's! Ik gebruik zelf ook vaak droogshampoo. Je haar ziet er gestijld trouwens ook super pretty uit! <3

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hele fijne tips heb je gegeven. Ik gebruik helemaal niet zo vaak droogshampoo

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een fijn artikel Sharon! Erg mooie foto's ook, je hebt echt prachtig haar. Jouw haar ziet er ook heel gezond uit. Ik gebruik altijd crème spoeling, maar misschien moet ik het ook iets langer laten intrekken. Goede tip! Als mijn haar handdoek droog is doe ik er altijd wat crème of spray in voor mijn haarpunten en laat ik dat goed opdrogen en intrekken. Op dit moment heb ik een spray voor mijn punten van Dové. Normaal gebruik ik zo'n pompje van Andrélon, werkt ook prima. Goede tips!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet welke je bedoeld van Andrélon, ik heb ze hier thuis ook staan! Gebruik 'm alleen niet omdat ik niet heel veel verschil merk qua voeding, maar dat is bij iedereen ook weer anders :) Dankjewel in ieder geval! <3

      Verwijderen
  4. Fijne tips :)
    Je hebt prachtig haar!
    X

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Asjeblieft, hopelijk heb je er iets aan. Merci beaucoup!

      Verwijderen