logopsd-copyg" usemap="#image-maps-2014-11-16-143622" width="1100" />


Image Map

20-02-2015

Houden van jezelf

Teenage stuggles. We hebben er allemaal last van (gehad). Vandaag wilde ik eens een persoonlijk en (hopelijk) hulpzaam artikel plaatsen hier op Lovely Photography. Dit wilde ik eigenlijk altijd al doen, maar was toch te poepig om het te doen denk ik. Ik wist niet echt hoe ik zulke dingen goed onder woorden kon brengen, omdat alles gelijk zo versterkend werkt. Het slaat niet zozeer alleen op mezelf, maar ik wilde een stuk schrijven over het thema Love yourself. Iedereen herkent zichzelf wel ergens denk ik in de dingen die ik ga zeggen, je voelt je onzeker, je bent niet tevreden met jezelf, je vergelijkt je met anderen. Kortom: the struggles of a teenager. Nu ben ik geen psycholoog of wat dan ook, maar hoop dat het wel inspirerend werkt voor mensen die zichzelf nog niet echt accepteren.


Er is een fase in je leven dat je denkt: "Was ik A. maar" De een heeft een mooiere neus, een ander een geweldig strakke buik, prachtige benen of mooiere wimpers.. En ik geef eerlijk toe, ik heb het ook gehad. Op Instagram zie je van alles voorbij komen en van zulke dingen werd ik soms wel jaloers. De ander was altijd mooier. Niet dat ik mezelf lelijk voelde, maar het is ook niet dat ik tegen mezelf zei: "Nou shar, je bent geweldig!" Ik denk dat het vrijwel normaal is om je onzeker over jezelf te voelen in een tijd dat van zichzelf al onzeker is - de puberteit.

Ik deed dat dus ook. En ik kan je zeggen, ik werd er gek van. Jezelf niet "accepteren" (ik vind het best groot klinken, maar kan er geen ander woord voor vinden) laat je eigenwaarde een heel stuk dalen omdat je het niet kan uitstralen. Hoe kun je uitstralen dat je er geweldig uitziet terwijl je jezelf niet eens geweldig voelt. Ik was niet onzeker over dingen die ik deed, dat totaal niet, want dat interesseert me niets, het was alleen meer gericht op het vlak uiterlijk.

Ik ben nu 16, nog jong en nog steeds een puber. Maar ondanks dat voel ik me steeds volwassener worden. Ik heb al heel lang geen rare of grote discussies met mijn ouders gehad, ik zie in wat ze voor me doen, toon meer respect en kies voor mezelf. Sowieso ben ik al iemand die graag voor zichzelf kiest en maak me vrijwel minder tot geen druk om wat anderen van me denken. Dat was eigenlijk al eerder, maar dat gevoel wordt steeds sterker op de een of andere manier. Toch best gek om over na te denken dat je een heel ander persoon wordt naarmate je ouder wordt. Op een begeven moment kwam er een moment dat ik dacht bij mezelf, "waarom doe ik dit?" Ik voelde me er juist alleen maar rotter door door jezelf te vergelijken met iemand anders. Iedereen is anders en jij maakt deel uit dat iedereen anders is. Je bent uniek, er bestaat nooit een volle 100% kopie van jezelf. Mocht er een kloon rondlopen, dan is er altijd wel iets anders - die heeft misschien wel een kleiner oor dan dat jij hebt.


De reden waardoor ik dit zo makkelijk kan zeggen is omdat ik mezelf geaccepteerd heb zoals ik ben en dat voelt zó goed! Nogmaals, ik heb me nooit echt lelijk gevoeld (dat betekent dus niet dat ik mezelf helemaal de bom vind, daar zit een verschil) maar ik was gewoon onzeker over mijn uiterlijk, of ik misschien wel leuk genoeg was. Dat heb ik nu van me afgezet. Waarom zou ik nagaan of iemand anders me leuk genoeg vind? Ze moeten me maar nemen zoals ik ben. En staat dat ze niet aan, prima! Dan gaan ze de volgende maar beoordelen. Dit komt natuurlijk niet 1 2 3, de tijd om jezelf te "accepteren" is bij iedereen anders, afhankelijk van jouw eigen karakter denk ik. Bij mij ging het vrij snel. Stel jezelf eens de vraag: "Waarom vergelijk ik mezelf?" Waarschijnlijk is je antwoord dan "omdat de ander mooier is". En lees dit dan eens terug. En nog een keer als het kwartje nog niet valt. Sommige zullen denken "huh?!". PRECIES. Het is namelijk geen eens een argument! (een drogreden… Sharon heeft goed opgelet bij Nederlands!)

Zoals ik al zei ben ik geen psycholoog, maar ik denk dat heel veel meiden dit hebben of hebben gehad. Soms vergeten we gewoon wie we echt zijn. Het leek me eens goed om hopelijk anderen te helpen die nog in een fase zitten die zich rot laten voelen door zichzelf minderwaardig te voelen. En onthoudt: ook een zelfverzekerd persoon heeft zo z'n onzekerheden. Zelfs Queen B, zelfs de treinconducteur en dat ene meisje die zichzelf wel de bom vind met haar 10 selfies per dag (waar ik overigens echt een verschrikkelijke haat aan heb). En ik, een vrijwel zelfverzekerd persoon met onzekerheden. De een meer dan de ander. Iedereen heeft ze en ik heb er vandaag eentje gedeeld die ik weer van het lijstje af kan strepen. Ik heb er lang over na gedacht en heb het toch gedaan. Ik moet wel zeggen dat ik nog steeds het gevoel heb dat alles wel heel overdreven klinkt allemaal, maar ik weet niet hoe het ik perfect kan uitleggen. Maar van bijna elke onzekerheid kun je afkomen, als je maar achter jezelf staat. Al is dat een stuk lastiger dan het lijkt, want dan moet ik op andere vlakken nog leren van mezelf ;-) Vanaf nu heb ik een nieuw motto:

"I know there's a million women out there who look better than me, which is why I make sure I have more to offer than just my appearance."

7 opmerkingen:

Reageren kan met een Google- of Wordpress account, naam (en eventueel je website), of anoniem. Bedankt voor je reactie!

  1. Wauw, wat een gaaf artikel! Best herkenbaar soms...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel goed artikel. Ik merk inderdaad wel als je jonger bent dat je dan meer jezelf gaat vergelijken met anderen idd. Als je ouder wordt maakt het je niks uit! Zo herkenbaar. Ik denk ook altijd maar zo, je bent als persoon uniek.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een zeer mooi artikel! En je hebt zo goed geschreven dat het echt enorm herkenbaar is! Ik heb mezelf ook altijd vergeleken met andere mensen. Heel dom, en het ging maar niet weg. Vanaf het moment dat ik door had dat het gewoon belachelijk is, viel er een enorme last van mijn schouders. Ook mijn vrienden en familie hebben hier heel hard mee geholpen! Echt een zeer inspirerend artikel!! Veel liefs, Xx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Lonneke, leuk om te horen dat het artikel in de smaak gevallen is en inspirerend werkt! Ik heb er namelijk erg aan getwijfeld om dit artikel te plaatsen. Fijn dat jij het ook van je af hebt gezet, er valt inderdaad een hele last van je schouders af!

      Verwijderen
  4. Heel mooi geschreven Sharon! Herkenbaar ook, ik kan mezelf nog niet helemaal accepteren denk ik, al gaat dat ook in fasen haha. Bedankt voor de inspiratie, this made my day<3
    X Emma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks, zelfde verhaal als bij Lonneke, erg leuk om te lezen dat het gewaardeerd wordt! <3 Gaat inderdaad in fases, hopelijk lukt het je (maar ik ben in overtuiging dat dit iets is wat je echt zelf in de hand hebt). Kun je het zelf voor je gevoel niet oplossen, heb het er dan over met vriendinnen, die zullen je ongetwijfeld steunen in tijden waarop je je rottig voelt. En graag gedaan Emma, lief!

      Verwijderen
  5. Wat een tof artikel Sharon, wat leuk dat je hierover schrijft. Je hebt echt mooi geschreven. Heel erg herkenbaar natuurlijk allemaal. Ik vind het tekstje ook heel erg leuk en het is zo waar, allemaal! Het inspireert mij echt om positiever te gaan denken. Niet dat ik negatief denk hoor, haha maar af en toe heb je wel eens van die momenten. Ik voel me wel eens rot om deze kleine dingentjes, maar verder ben ik ook een zelfverzekerd persoon. Ik vind je motto zo leuk! It's so true :) liefs!

    BeantwoordenVerwijderen